Saturday, October 10, 2015

Krzystof Penderecki, Witold Lutosławski and Zbiegniew Preisner

A lot of times the first hear the music by a composer whose music I have not heard before I do not like it. Later I grow to really like it. That was the case with Krzystof Penderecki. I remember the first time I heard his "Threnody for the Victims of Hiroshima." He is one of my favorite composers. That piece is definitely not pretty, but it is effective. Its theme is the horrors of war. His Partita for Harpsichord and Orchestra is among my favorites. I am also especially fond of his symphonies. His music opened my ears to other avant garde compers of the twentieth century. He and Schönberg opened my mind to what to me were new tonalities. Charles Ives helped with this.

I was introduced to the music of Witold Lutosławski through his "Concerto for Orchestra." I  remember seeing the album on vinyl in a music store. I bought it out of curiosity. It is a piece of music I liked immediately. I wanted to find out more about his music, because we did not learn about his music in the classes I took at school. His music is more conservative than Penderecki's music usually, but I still enjoy it. Some people would not find his music to be easy to listen to, but not all music is meant to sedate.

Zbiengiew Preisner is one of my favorite film composers. His music definitely adds to the movies for which he wrote music. His music has a distinctly Polish sound which I like.

I would write more, but I have to get ready for work.

Wiele razy pierwszy słuchać muzyki przez kompozytora, którego muzyka nie słyszałem wcześniej mi się to nie podoba. Później rosną do naprawdę podoba. To było w przypadku Krzysztofa Pendereckiego. Pamiętam, jak pierwszy raz usłyszałem jego "Tren ofiarom Hiroszimy". On jest jednym z moich ulubionych kompozytorów. Ten kawałek jest zdecydowanie nie całkiem, ale jest skuteczne. Jej tematem jest okropności wojny. Jego Partita na klawesyn i orkiestrę jest wśród moich ulubionych. Jestem również szczególnie lubił jego symfonii. Jego muzyka otworzył moje uszy do innych awangardowych compers XX wieku. On i Schönberg otworzył swój umysł do tego, co dla mnie było nowe tonalności. Charles Ives pomógł z tym.

I został wprowadzony do muzyki Witolda Lutosławskiego przez jego "Koncertu na orkiestrę". Pamiętam ten album na winylu w sklepie muzycznym. Kupiłem go z ciekawości. Jest to utwór, podobało mi się natychmiast. Chciałem dowiedzieć się więcej o swojej muzyce, bo nie dowiedzieć się o jego muzyki w klasach I miały w szkole. Jego muzyka jest bardziej konserwatywna niż muzyka Pendereckiego zwykle, ale nadal cieszyć się nim. Niektórzy ludzie nie znajdzie jego muzyka będzie łatwe do słuchania, ale nie wszystkie muzyka ma stateczny.

Zbiengiew Preisner jest jednym z moich ulubionych kompozytorów filmowych. Jego muzyka z pewnością dodaje do kina, dla którego pisał muzykę. Jego muzyka ma wyraźnie polski dźwięk, który mi się podoba.

Chciałbym napisać więcej, ale muszę przygotować się do pracy.


No comments:

Post a Comment